Dağdan Da Tiyatro Dekoru Olur Mu Demeyin!

Dağdan Da Tiyatro Dekoru Olur Mu Demeyin!
Dağdan Da Tiyatro Dekoru Olur Mu Demeyin!
Dağdan Da Tiyatro Dekoru Olur Mu Demeyin!
Dağdan Da Tiyatro Dekoru Olur Mu Demeyin!

Xian, tarihi İpek Yolu'nun başladığı şehir. Bugün bile bu uzun ve zengin tarihin izlerini her köşesinde taşıyan bir şehir. Bu nedenle de her gün binlerce yerli ve yabancı turist tarafından ziyaret ediliyor. Turistlerin gittikleri yerlerin başında tabii ki ünlü Yeraltı Ordusu geliyor. Ancak akşamları tıklım tıklım dolan bir sanat gösterisi var. Müzikalin adı, "Sonsuz Aşk".

Bu 719 ile 756 yılları arasında yaşayan Yang Guifei'in hikayesi. Asıl adı Yang Yuhuan olan Yang Guifei (Yüksek Cariye Yang), Tang hanedanı imparatoru Xuanzong'un oğlu Li Mao'nun eşiydi.i Yang Guifei, Tai Zhen Sarayı'ndan çıktıktan sonra yüksek cariye unvanını aldı ve imparatoriçe ile aynı statüye sahip oldu. O zaman Yang Guifei yalnızca 22 yaşında, İmparator Xuanzong ise 56 yaşındaydı.

Son derece güzel olan Yang Guifei, müziğe, dansa çok yatkındı ve özellikle kendini beğendirmeyi çok iyi başarıyordu. Rivayetlere göre imparator Xuanzong, bestelediği "İpek Kıyafet İçindeki Dans" adlı müziği Yang Guifei'ye vermiş. Yang Guifei, besteye şöyle bir göz attıktan sonra peri gibi şarkı söyleyerek dans etmeye başlamış. Buna çok mutlu olan imparator Xuanzong, Yang Guifei'ye hemen sırılsıklam aşık olmuş.

Başka bir rivayete göre, bir sonbahar gününde imparator Xuanzong, Yang Guifei'yle birlikte Da Ming Sarayı'ndaki Tai Ye Gölü'nün kıyısında beyaz nilüferleri seyrederken, Yang Guifei'ye işaret ederek, "Nilüferler çok güzel, ancak ruhları yok. Bu yüzden nilüferler, asla yanımdaki, sözlerimi çok iyi anlayan 'çiçek'le kıyaslanamazlar" demiş. Bundan sonra "Sözleri çok iyi anlayan çiçek" deyişi, güzel ve zeki kızlara olan bir övgü olarak yaygın olarak kullanılmaya başlamış.

Tarih boyunca Yang Guifei'nin ölümüyle ilgili birçok değişik söylenti var. Bazı insanlar, Yang Guifei'nin ölmediğini, ölenin ona benzeyen başka bir kız olduğunu düşünüyorlar. "Kızıl Köşkün Hikayesi" adlı klasik romanla ilgili araştırmalarıyla ün salan Çinli tarihçi Yu Pingbo, bu görüşü savunan insanlardan biri. Yu Pingbo'ya göre, ölen Yang Guifei'nin hizmetçisi bir kızdı, Yang Guifei ise bazı akrabalarıyla birlikte Japonya'ya kaçtı. Hatta bu görüşten yana bir rivayette, Yang Guifei'nin Japonya'da yaşadığı sırada Japon imparatorunun bir saray darbesini başarısızlığa uğratmasına yardımcı bile olduğu anlatılıyor. Japonya'da bugün Yang Guifei'ye ait olduğu söylenen iki mezar var.

1963 yılında bir Japon kız, televizyonda ailesinin soy listesini göstererek kendisinin Yang Guifei'nin torunlarından olduğunu ileri sürdü.

Yine bu yöndeki rivayetlere göre imparator Xuanzong, "An Shi İsyanı"nı bastırdıktan sonra Yang Guifei'yi aramak için Japonya'ya elçi göndermiş. Elçi, Yang Guifei'yi bulduktan sonra imparator Xuanzong'un hediye ettiği iki Buda heykelini iletmiş. Bunun karşılığında Yang Guifei de bir küçük hediye vermiş. Şimdi bu iki Buda heykeli, bugün hâlâ Japonya'daymış. Ayrıca Japonya'da Yang Guifei'nin mezarı üzerinde kurulduğu söylenen Beş Pagoda adlı bir ören yeri var. Mezarın önüne konulan iki tahta tabelanın birinde mezarla ilgili açıklamalar, diğerinde de Yang Guifei'yle ilgili bilgiler yer alıyor. Tabela üzerindeki yazıların başlığı, "Gizemli ve romantik Yang Guifei'nin mezarı-Tang hanedanının 6. imparatorunun en sevdiği Yang Guifei ile ilgili rivayetler" şeklindedir. Japonlar bu mezarı sık sık ziyaret ediyorlar, çünkü böylece güzel bebeklere sahip olabileceklerine inanıyorlar.

Biz yine günümüze dönelim. Sonsuz Aşk, bir açık hava tiyatrosunda sahneleniyor. Sahne ile seyirciler arasında bir havuz var. Bu havuzun tabanı zaman yükselerek zemin veya köprü oluyor. Işık ve gerçek ateşin kullanıldığı sahneler izleyicileri büyülüyor. Bir de tiyatronun arkasındaki dağda ışıkların yandığı, önce hilal, sonra dolunayın belirdiği bölümler var ki, izleyicilerden yükselen şaşkınlık nidaları oyuncuların sesini bastırıyor.

Çin'in ortaya attığı Kuşak ve Yol inisiyatifinin hayata geçmeye başladığı dönemde bu tür eserler ayrı bir anlam kazanıyor. Zira Kuşak ve Yol sadece ekonomik olarak değil, kültürel olarak da ülkeleri birbirine yaklaştırıyor. Ülkeler kazan-kazan ilkesi temelinde projelere imza atarken, özellikle ortak geçmişlerini tekrar gözden geçiriyorlar. Çin de kalkınmasını hızlandırırken tarihsel köklerine daha sıkı sarılıyor. Sonsuz Aşk, bu çabanın ürünü olarak her akşam Xian'da çınlamaya devam ediyor.

*Kamil Erdoğdu / Xian - ÇİN