Nesli tükenen kuş türünün yeniden evrimleştiği keşfedildi

Bilim insanları, Hint Okyanusu'nda görülen ancak nesli tükenen bir kuş türünün yeniden hayata döndüğünü keşfetti.

Araştırmaya göre, uçamayan su tavuğu türü "tekrarlayan evrim" (iterative evolution) diye adlandırılan süreç sonucu 2. kez ortaya çıktı.

Bu durum, su tavuğu türünün "Aldabra" adlı mercan adasında, binlerce yıl önce 2 kez koloni kurduğu anlamına geliyor. Her 2 süreçte de uçamayacak şekilde evrim geçiren bu kuşlara adada halen rastlanabiliyor.

Tekrarlayan evrim, aynı ortak soydan aynı veya benzer yapılar farklı zamanlarda evrimleştiğinde meydana geliyor. Diğer bir deyişle, canlı aslında ayrı zamanlarda 2 kez ortaya çıkıyor. Ayrıca tekrarlayan evrim su tavuklarında ilk kez görülüyor. Bu vaka ayrıca, tekrarlayan evrimin herhangi bir kuş türünde görüldüğü en önemli örneklerden biri olma özelliğini taşıyor.

Köken açısından Madagaskar'dan gelen su tavukları, diğer adalarda da koloni kuruyor, çoğalıyor ve sonrasında bu adalardan ayrılıyordu.

Ayrılanların birçoğu güney ya da kuzeye giderken ya yem oluyor ya da başka nedenlerle ölüyordu. Ancak doğuya yönelenlerin bazıları, aralarında Aldabra Adası'nın da bulunduğu bölgedeki diğer okyanus adalarında yaşamaya başlıyordu.

Aldabra'da yırtıcılar olmadığından su tavukları zamanla uçma kabiliyetini kaybetti. Ancak ada sonradan tamamen suyla kaplandığından su tavukları da yok oldu.

Bu olaydan sonra, yani yaklaşık 100 bin yıl önce, deniz seviyeleri yeniden düşünce su tavukları adayı tekrar ele geçirdi. Araştırmacılar, bu olayın öncesinde ve sonrasında yaşamış su tavuklarının kemiklerini karşılaştırarak, evrimin 2 kez gerçekleştiğini buldu.

Londra Doğa Tarihi Müzesi'nden paleontolog ve baş araştırmacı Dr. Julian Hume, "Bu eşsiz fosiller, büyük olasılıkla Madagaskar'dan gelen su tavuğu ailesinin bir üyesinin adada koloni kurduğunu ve birbirinden bağımsız 2 süreçte de uçamayacak biçimde evrimleştiğine dair kesin kanıtlar sunuyor." diye konuştu.

İngiltere'deki Portsmouth Üniversitesi'nden araştırmanın ortak yazarı Prof. David Martill, Aldabra Adası'nda avcıların, yırtıcı hayvanların ve birbiriyle rekabet eden memelilerin bulunmamasının su tavuklarının her 2 evrim sürecinde uçamayacak şekilde evrimleşmesine neden olduğunu vurguladı.

Kaynak: Independent Türkçe