Evrenin genişleme hızı ortaya çıkarıldı

Evrenin ne hızda büyüdüğü bilim dünyasının hala daha net bir şekilde cevaplayamadığı bir soru. Bu hızı ölçmek için Hubble Sabiti isimli bir değer kullanılıyor ancak farklı metotlarla yapılan her araştırma sonucunda farklı bir hız değerine ulaşılıyor. Bu konuya açıklık getirmek amacıyla NASA gelecek 10 yıl içerisinde yörüngeye bir teleskop fırlatacak.

Bahsi geçen Hubble Sabiti, ilk olarak 1920'li yıllarda astronom Edwin Hubble tarafından ortaya çıkarıldı. O zamandan beri de evrenin genişlemesini gözlemleyen ve ölçen gökbilimcilerin hepsi, Hubble sabitinin birbirlerinden farklı değerlerine ulaştı. Bu tutarsızlık yalnızca evrenin kaç yaşında olduğu inancını değil aynı zamanda evrenin davranışlarını belirleyen fiziğin yanlış anlaşılıyor olduğu anlamına gelebilir.

Chicago Üniversitesi'nden gökbilimci Wendy Freeman, NASA'nın basın bültenine yaptığı açıklamalarda, "Bu durum doğal olarak yapılan ölçümlerdeki tutarsızlığın sebebi antronomların yıldızlarla ilgili henüz anlayamadıkları bir şeyden dolayı mı yoksa bilim insanlarının kozmolojik modelinde eksiklikler olmasından dolayı mı sorularını akla getiriyor. Hatta belki iki unsurda da geliştirilmesi gereken noktalar olabilir." dedi. Freedman, Hubble sabitini daha önceki ölçümlerden farklı bir kozmik dönüm noktası kullanarak hesaplayarak bu değeri hesaplayan son kişi konumunda.

Freedman'in ekibi uzak galaksilerdeki kırmızı dev yıldızların parlaklığını ölçtü. Bu yıldızlar düzgün bir boyuta ve parlaklığa sahip olduğu için, Dünya'ya olan uzaklıkları diğer bazı yıldızlardan daha kolay bir şekilde hesaplanabiliyor. Freedman'in The Astrophysical Journal tarafından onaylanmış ancak henüz yayımlanmamış çalışması, evrenin saniye başına 69,8 kilometre hızla genişlediğini tespit etti.

Bu değer, yakın zamanda farklı bir yıldız türüne odaklanarak yapılan bir çalışmada hesaplanan değerden daha yavaş ancak Büyük Patlama'dan kalma "Kozmik Mikrodalga Arka Plan" ismi verilen ışımaların miktarına odaklanan bir çalışmada ortaya çıkan değerden daha hızlı.

Freedman, aslında yaptığı çalışmaya başlarken ortaya çıkacak sonuçların bu iki çalışma arasında bir bağ kuracağını düşünüyordu. Bunun yerine, çalışma sonucunda ise gökbilimcilerin incelemesi gereken başka bir Hubble sabitinin değeri ortaya çıktı.

Gelecek on yılın ortalarında NASA, Wide Field Infrared Survey Telescope isimli, geniş alanlarda kızılötesi oluşumları araştıracak olan teleskopu yörüngeye fırlatacak. Bu teleskop sayesinde bilim insanları gök cisimlerinin mesafelerini daha kesin olarak ölçebilecekler. Bu durum gerçekleştiği zaman gökbilimcilerin Hubble sabitinin değeri konusunda uzlaşması mümkün olabilir.

Kaynak: www.webtekno.com